Fysiotherapie bij oncologie

De oncologie fysiotherapeut richt zich op uw lichamelijke klachten en problemen die u ervaart in het dagelijks leven.

Wanneer u de diagnose kanker hoort, kan dit gevolgen hebben voor uw fysieke, psychische en sociale welbevinden. De oncologie fysiotherapeut richt zich op uw lichamelijke klachten en problemen die u ervaart in het dagelijks leven als gevolg van kanker of van de medische behandeling. De ziekte en de behandeling tegen kanker veroorzaken allerlei problemen waardoor u zich beperkt kunt voelen in het uitvoeren van activiteiten op allerlei gebieden zoals werk, sociaal leven en sport.

De fysiotherapeut kan u adviseren en helpen bij een aanpak van o.a.

• Conditie verlies en minder spierkracht
  • Spanningsklachten
  • Lymfoedeem
  • Vermoeidheid
  • Gewrichtsklachten / beweeglijkheid
  • Stug littekenweefsel
  • Huidveranderingen
  • Pijn
  • Ademhalingsklachten
  • Werk- en sporthervatting
  • sporten tijdens- of na de behandeling tegen kanker.

Afhankelijk van de aard en de ernst van uw klachten wordt samen met u de beste behandelwijze opgesteld.

Een oncologiefysiotherapeut heeft tijdens een uitgebreide opleiding de kennis, vaardigheden en competenties verworven die nodig zijn om mensen met kanker goed te begeleiden. Kennis van de onderliggende ziekte, medische behandeling en de gevolgen van de behandeling is erg belangrijk om een behandeling op maat te kunnen geven. Yvonne is aangesloten bij het kwaliteitskeurmerk fysiotherapie, onconet en bij het regionale netwerk oncologie fysiotherapeuten.