Slijmbeursontsteking en fysiotherapie

Bursitis schouder

Hoe weet ik of ik een slijmbeurs ontsteking heb?

Een slijmbeursontsteking komt het meeste voor in de schouder, heup of knie. Op basis van uw klachtenpatroon, lichamelijk onderzoek en indien nodig aanvullend echografisch onderzoek kan een slijmbeursontsteking vastgesteld worden.

Waarom raakt een slijmbeurs ontstoken?

Slijmbeursontsteking, ook wel bursitis genoemd, is een pijnlijke aandoening vaak ten gevolge van overbelasting, gewrichtsontsteking of een ongeluk. Ons lichaam heeft slijmbeurzen op plaatsen waar veel wrijving en druk optreedt, bijvoorbeeld in gewrichten of tussen spieren en pezen. Een slijmbeurs zorgt ervoor dat de wrijving vermindert en de druk beter wordt verdeeld. Wanneer de wrijving of druk op een slijmbeurs te groot wordt ontstaat er irritatie, het lichaam reageert hierop met toename van doorbloeding en door meer vocht naar de weefsels te sturen. Er ontstaat een ontstekingsreactie met pijn, warmte, roodheid en zwelling. De slijmbeurs wordt hierdoor extra gevoelig voor druk en wrijving,  het gewricht wordt pijnlijk en stijf.

Vaak warm en dik.

Een slijmbeursontsteking.. en nu ?!

De ontstoken slijmbeurs (wanneer niet traumatisch) is meestal niet de oorzaak maar het gevolg van een bewegingsprobleem. De fysiotherapeut zal samen met u de oorzaak van de ontsteking opsporen. Er wordt onder andere gekeken naar:

• Lengte van spieren
  • Kracht van spieren
  • Mobiliteit van gewrichten
  • Stabiliteit van het gewricht
  • Uw houding
  • Balans in belasting / belastbaarheid

Behandeling

Op basis van bevindingen zal de fysiotherapeut samen met u een behandelplan opstellen om uw herstel te bespoedigen.

Dit behandelplan zal, afhankelijk van ernst van de ontsteking, bestaan uit relatieve rust, verminderen van de zwelling en pijn, verminderen van mobiliteitsbeperking enverbeteren van flexibiliteit, houding, kracht en uithoudingsvermogen.

Naast fysiotherapie zijn er medische behandelmethoden als corticosteroïden injectie, antibiotica of pijnstillers. Deze kunnen ook gecombineerd worden met fysiotherapie.

Bovenstaande medische behandelmethoden zijn voornamelijk gericht op het verminderen van pijn en het wegnemen van ontstekingsverschijnselen in de slijmbeurs. Wij als fysiotherapeuten zullen juist kijken naar de oorzaak van het ontstaan van de slijmbeursontsteking.

Tijdens fysiotherapie kunnen verschillende behandelingen bijdragen aan herstel.

– Oefentherapie (flexibiliteit, kracht, houding en core stability)

– Dry needling

– Manuele therapie

Mobilisaties van de beperkte gewrichten